WC-Eend
Gijs van Oenen
Onlangs
werd de reclame-slagzin van de eeuw gekozen. ‘Koning, keizer, admiraal’
en
‘Heerlijk helder Heineken’ verloren het nipt van de wat mij betreft
gedoodverfde
winnaar WC-Eend. Net zoals het nog lang zal duren voordat iemand met
een
pakkender formulering voor een politieke one-liner voor de dag komt dan
Martin
Luther Kings ‘I have a dream’, zo zullen we lang moeten wachten tot
iemand een
betere reclameregel verzint dan: ‘Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend’.
Zo’n zin
maakt, zei een kenner van het vakblad Adformatie al, in een klap alle
reclameleerstoelen
overbodig.
In het vak is men jaloers dat iemand
erin slaagt om in zo’n compacte zin maar liefst tweemaal de naam van
het te
verkopen product te laten vallen. De bedenker wist dit overigens nog te
verbeteren in de slagzin ‘Yogho Yogho’. Slechts twee woorden, en toch
tweemaal
de merknaam erin kwijt kunnen: daar valt niet veel winst meer te
behalen. Verder
is de WC-Eend slagzin niet alleen geestig, maar slaagt hij er ook nog
eens in
hierin aan te sluiten bij het imago van het product, immers zelf ook
een nogal koddig
vormgegeven object dat niettemin een zekere functionaliteit kan claimen.
De slagzin weerspiegelt echter niet
alleen het te verkopen produkt in kwestie, maar ook het wezen van de
reclame in
het algemeen. In haar perfecte zelfreferentialiteit zegt zij eigenlijk
niets
anders dan ‘Ik ben reclame’, maar door haar verontschuldigende charme
nemen we
daar geen aanstoot aan. Ergens weten we wel dat alle reclame is zoals
WC-Eend,
een schijn-advies waarvan de quasi-objectieve boodschap altijd dezelfde
is,
namelijk ‘Koop mij’. Maar gek genoeg verzoent WC-Eend ons met deze
werkelijkheid, eerder dan ons daartegen op te zetten. WC-Eend reinigt
niet
alleen ons toilet, maar ook het imago van het reclamewezen.
Maar niet alleen in de reclame zijn
WC-Eenden actief. Neem nu de mooie Wetenweek, waarin ook wij van de EUR
weer
het indringend advies uitbrengen aan aankomende studenten om zich niet
te
melden bij pakweg de UvA maar in het mooie Rotterdam. Natuurlijk hebben
we
daarvoor uitstekende argumenten, maar toch blijft uiteindelijk de
boodschap:
Wij van de EUR adviseren de EUR. En uiteindelijk zegt ook de columnist
met zijn
column steeds hetzelfde: ‘Lees mij!’ Het zijn de columns die u
verzoenen met de
journalistiek. U gelooft mijn column niet echt, maar u leest toch met
een iets
beter gevoel de rest van het blad. Wij van Van Oenen adviseren: Van
Oenen.
Deze tekst verscheen als column in
Erasmus
Magazine van 25 oktober 2007
U kunt ook: