Erasmus Universiteit Rotterdam [ Erasmus University home page | Dept. of Philosophy home page ]
 
 
 
 

Virtual reality 


Gijs van Oenen




 

In de wondere wereld van de nieuwe media kan er van alles wat in het gewone leven niet kan. Zo kunnen we in games en in bijvoorbeeld Second Life vliegen, teleporteren, doodgeschoten worden zonder dood te gaan, er onweerstaanbaar aantrekkelijk uitzien, van geslacht en leeftijd veranderen, de wereldheerschappij veroveren, de halve stad in puin leggen, en wat er zoal nog meer in het collectieve onderbewustzijn ronddwaalt.

            Maar er kan ook van alles wat in het gewone leven ook kan! Dat viel me op aan enkele recente berichten over de nieuwe media. Zo is er een nieuwe editie van Grand Theft Auto op de markt, een game waarmee je virtueel auto’s kunt jatten en daarmee anderen overhoop rijden. Heel realistisch: wereldwijd zijn verkeersongelukken de op een na belangrijkste doodsoorzaak bij jongeren. Het realisme van Second Life is wat minder cru. Allerlei ‘echte’ instellingen zoals banken en universiteiten openen vestigingen in Second Life, dat daardoor steeds meer op First Life gaat lijken. Maar ook hier is misdaad een belangrijk element in het realisme: ook in Second Life kunnen we worden beroofd, opgelicht en wie weet ook gezakkenrold.

            Je zou het opmerkelijk kunnen noemen dat virtuele werelden worden gebruikt om de meest grofstoffelijke activiteiten uit de werkelijke wereld te recyclen. Maar nog veel opmerkelijker is dat de virtuele werelden vooral juist het schouwtoneel worden van de virtuele activiteiten van de echte wereld. Zo bestaan er in de wereld van Grand Theft Auto eigen nieuwsuitzendingen, en zelfs een eigen soapopera die men op televisie in de GTA-bars kan volgen. Onder het genot van een – virtueel – biertje hoeft men zo ook in de virtuele wereld de deur niet meer uit.

            De logische voortzetting hiervan treffen we aan in Second Life. Als we een virtuele nieuwsuitzending willen zien, moet iemand met de camera de virtuele wereld in, nietwaar. En inderdaad kunnen in Second Life nu ook films worden gemaakt! Virtuele gebeurtenissen worden met virtuele camera’s vastgelegd en aan een virtueel publiek getoond. En natuurlijk kan iemand ook weer een virtuele ‘The making of…’ van zo’n virtuele film maken.

            Behalve rondhangen en kletsen moeten we nu in de virtuele wereld dus ook het virtuele nieuws volgen alsmede de soaps, naar de film gaan, zelf foto’s en video’s maken, en natuurlijk op een virtuele videorecorder programma’s opnemen. En ongetwijfeld staat ook de virtuele wereld binnenkort vol camera’s om de misdaad daar tegen te gaan. Virtueler dan virtueel, en ongekend realistisch.

 



 Deze tekst verscheen als column in Erasmus Magazine van 29 mei 2008


U kunt ook: