Erasmus Universiteit Rotterdam [ Erasmus University home page | Dept. of Philosophy home page ]
 
 
 
 

NoordZuid



Gijs van Oenen




Het is crisis, niet zo’n beetje ook, maar in de hoofdstad hebben ze meteen een pakket maatregelen paraat. De werkloosheid stijgt, maar in Amsterdam hebben ze een mooie vacature. De bestedingen stagneren, maar in Mokum komen ze met een ongeëvenaarde injectie voor de bouwnijverheid. Het is een samenhangend pakket ook nog: de stimulans betreft de Noord-Zuidlijn en de vacature de verantwoordelijk wethouder.

            Wie heeft er zin aan? Je zou bijna zeggen: daar is een Rotterdammer voor nodig. Ga d’r maar aan staan: een project dat nog niet half af is maar toch al veertien jaar achter loopt op schema –  het zou uiterlijk 2003 klaar zijn. De lastigste helft moet nog komen, maar de tekorten zijn nu al astronomisch. Komt vooral door de ‘stelposten’ die onder Duco Stadig, toenmalig wethouder namens de PvdA, rijkelijk in de begroting waren opgenomen. Dat blijkt te betekenen: ‘stel’ dat het meer wordt dan begroot, dan betaalt de gemeente het. Dat wil zeggen de Amsterdammers, zoals ik.

            Waarom moest die lijn er zonodig komen? Gewoon jaloezie denk ik. Rotterdam bouwde midden jaren negentig een chique verbinding tussen Noord en Zuid: de Erasmusbrug. Meteen het beeldmerk van de stad, voor de weggeefprijs van 165 miljoen. Amsterdam dacht: dat kunnen wij ook. Alleen ons IJ is te mooi om een brug overheen te zetten midden in de stad, dus wordt het een tunnel. Net zoals onder het Kanaal, of onder het Haagse Spui.

            De NoordZuidlijn combineert de financiële rampen van de Kanaaltunnel met de natte voeten van de Haagse tramtunnel: een typisch geval van synergie. De meest geavanceerde waarnemingsapparatuur werd ingezet om maar de kleinste verzakkingen subiet te kunnen signaleren en ondervangen. Maar toen een bewoner van de Vijzelgracht, zelf nota bene bouwdeskundige, op een zondagavond aanklopte bij de opzichter omdat zijn deur niet meer open ging kreeg hij nul op het rekest. Gaat u rustig slapen meneer.

            Goede raad is nu duur. Eigenlijk is alles duur: doorgaan kost minimaal anderhalf miljard. Exclusief nieuwe lekkages en verzakkingen. De boel weer dichtgooien? Kost ook een miljard! Maar er is ook een meevaller: verpatsen van de NUON aan een Zweeds staatsbedrijf – grappige manier van privatiseren trouwens – levert de gemeente bijna precies dat sommetje op. Kuilen graven en ze weer dichtgooien: het is de meest klassieke vorm van werkverschaffing die er bestaat. Klassiek staaltje Amsterdamse sociaal-democratie. Of is het meer een geval van tunnelvisie?


 

 




 Deze tekst verscheen als column in Erasmus Magazine van 12 maart 2009


U kunt ook: