Erasmus Universiteit Rotterdam [ Erasmus University home page | Dept. of Philosophy home page ]
 
 
 
 

Gekwetst


Gijs van Oenen





Van Catherine Keyl had ik geen duidelijk beeld. Ik wist dat zij al sinds mensenheugenis op de buis is, met een soort humaninterestprogramma’s dat ik desgevraagd in de hoek van de NCRV zou plaatsen. Onlangs echter zag ik haar bij de VPRO, in een mini-Big Brothersetting: 24 uur opgesloten in een studiohuiskamer, omringd door camera’s en welwillend doch indringend ondervraagd door Rotterdammer Wilfried de Jong.

            Begrijpelijkerwijs heeft de gast in dit programma iets over zich van de spreekwoordelijke kalkoen die weet dat hij op het Kerstmenu staat. Het spit gaat in de komende 24 uur draaien, en heel Nederland kijkt door het ruitje mee. Nu is de tv natuurlijk vol van BN’ers die het bruin bakken en elkaar in het zonnetje zetten, maar hier was toch iets interessants te beleven, bleek gaandeweg.

            Keyl toonde zich vanaf de eerste minuten een boog die strak gespannen stond tussen ‘ik hou me groot’ en ‘maar ik voel me enorm gekwetst’. Voor dat laatste had ze, op haar eigen informatie afgaande, ook wel enige reden. In het afgelopen jaar was ze gescheiden en uit haar glossy Catherine (‘voor leeftijdsloze vrouwen vanaf veertig’) was onverhoeds de stekker getrokken; en dan waren er ‘nog allerlei dingen meer’. Eigenlijk was Keyl ‘in denial’, in de kennelijke staat van “hoe kon mij dit nou gebeuren?’ Ze vertelde ook met zoveel woorden dat ze lang had gedacht: die dingen – belediging, vernedering, kwetsing – zullen ze mij, bekende Nederlander, toch niet durven te flikken. En dat klopte dus ook heel lang. Tot vorig jaar. Vooral haar voormalige glossy-partner Annemarie van Gaal was in haar verbeten relaas de kwade genius; een verraadster, eigenlijk.

            Tsjonge, zei Wilfried de Jong, zo te horen komt dat niet meer goed, met jou daar in het Gooi en de grachtengordel. Jawel hoor, zei Catherine net iets te stoer, het gaat alweer de goede kant op, intussen, jawel. Maar het was precies dit stoere ‘ik laat me niet kennen’ waardoor Catherine zich liet kennen. Zij klampte zich vast aan haar oude, inmiddels toch uitbundig gesneefde strategie: ik geef geen krimp, ik heb de tegenslag al achter me gelaten.

De perceptieve Wilfried zei daarop: toch zit er nog iets niet goed in jouw leven. Hij bedoelde: je vervalt nu juist weer in je oude fout, je stoerder voordoen dan je bent, waardoor mensen niet kunnen of willen zien dat je je gekwetst voelt. Zo isoleer je jezelf alleen maar verder. Het oude liedje, maar toch altijd weer nieuw. En goede tv, met dank aan Wilfried. En Catherine.

 

 




 Deze tekst verscheen als column in Erasmus Magazine van 16 januari 2009


U kunt ook: