Cool
Gijs van Oenen
Als
dingen gemeengoed en succesvol zijn geworden, is het soms moeilijk je
te
herinneren hoe ze ooit begonnen. Zo vraag je je nu reeds af hoe de
wereld was
voordat Google bestond. Ik kan me daar weinig meer bij voorstellen. Je
had
Yahoo, waar je het een en ander op kon zoeken in lijsten, maar echt
handig was
dat niet. Wel had die site een intrigerende sectie waar je het antwoord
kon
vinden op twee prangende vragen: “What’s new?” En: “What’s cool?”
Zulke dingen wil je weten, als je
‘op de hoogte’ wilt blijven. Dat Yahoo daar geen kant-en-klare
antwoorden meer
op biedt, komt door de voortschrijdende democratisering van internet.
Nu zijn
het de gebruikers zelf die elkaar op de hoogte stellen van wat zij
nieuw of
koel vinden, simpel door een muisklik op “tell a friend”, MSN, Hyves,
of wat
dan ook. Dat is in feite waarin Googles zoekalgoritme dat van Yahoo en
anderen
heeft verslagen: het laat de idee van een onafhankelijke, hogere bron
van
validering los en oriënteert zich primair op de bronnen waaraan de
internetgebruikers zelf, blijkens hun klikgedrag, de meeste waarde
hechten.
Toch lost Google de filosofische
kant van de vraag niet op: wanneer, en waarom, is iets nieuw, of koel?
Voor een
deel, en daarin heeft Google gelijk, is dat omdat en wanneer anderen
dat
zeggen. Maar niet alle anderen. Het zijn bepaalde anderen, die daar
kennelijk
kijk op hebben. Maar waarop berust dan weer hun ‘kijk-vermogen’? Op dat
anderen
menen dat ze dat hebben? Of hebben ze het echt verdiend? Maar hoe dan?
Dan hebben we het nog niet eens
gehad over een nog lastiger kwestie: wat is eigenlijk het verschil
tussen
‘nieuw’ en ‘koel’? Iets koels is wel iets nieuws, maar niet alle nieuwe
dingen
zijn koel. En voor sommigen is zelfs het koele niet nieuw, namelijk
voor hen
die zelf koel zijn. En tot slot: als je weet wat koel is, ben je het
dan zelf
ook? Waarschijnlijk is er een symbiotische relatie tussen die twee: je
kunt
koel zijn, maar je hebt er niets aan als niemand dat weet. En
omgekeerd: aan
weten wat koel is, heb je niets als niemand dat is.
Google zegt eigenlijk: iets is koel
als je vrienden je dat vertellen. Maar wie zijn je vrienden? Volgens
internet-logica kunnen dat er wel duizenden zijn. En wat ze ook zeggen:
dat is
beslist niet koel. Maar wel erg nieuw.
Deze tekst verscheen als column in
Erasmus
Magazine van 11 oktober 2007
U kunt ook: