Deze cursus wordt aangeboden in het tweede
trimester, op dinsdagen van 11-13 uur.
Eerste bijeenkomst dinsdag 4 december
2001.
De cursus vormt tevens onderdeel
van de filosofie-opleiding in de doctoraal 1 fase. De omvang is dan 4 studiepunten.
Voor verdere, uitgebreide informatie zie
de Blackboard pagina voor deze cursus.
Morele subjectiviteit fungeert als
een ‘aanspreekwijze’, ofwel een manier waarop mensen zichzelf opvatten
en verwoorden in situaties waarin over morele kwesties wordt gesproken.
Zo is bijvoorbeeld de idee dominant dat het morele subject alleen verantwoordelijk
gesteld kan worden voor de in vrijheid gemaakte keuzen, waarbij vrijheid
wordt opgevat als vrij-zijn van afhankelijkheid en van lichamelijke en
historische contigenties en als het vermogen om een autonome wil tot gelding
te laten brengen. Deze idee van morele subjectiviteit als grondslag
van het morele bestaan en politieke regulering
wordt thans bekritiseerd vanuit verschillende perspectieven.
Een van de meest veelbelovende van die
perspectieven is de door Axel Honneth ontwikkelde notie van het streven
naar erkenning. Morele subjectiviteit wordt in die opvatting gevormd in
en door de ‘zelfopvattingen’ die individuen vormen in intersubjectieve
relaties, waarin zij streven door anderen te worden erkend als interactiepartner.
Hiermee wordt de kritische traditie van sociale filosofie verrijkt met
een sociaal-psychologische dimensie, die ruimte biedt voor hedendaagse
inzichten op het gebied van identiteit, gender en macht.
Literatuur Axel Honneth.
Kampf um Anerkennung. Zur moralischen Grammatik sozialer Konflikte. Suhrkamp
1992. Engelse vertaling ook leverbaar.
Maria Pia Lara, Moral textures. Polity
press 1998
Deze cursus wordt aangeboden in het eerste
semester, op woensdagen van 13-15 uur.
NB1. De eerste
bijeenkomst van deze cursus is niet op woensdag 5 september, maar op woensdag
12 september.
NB2. Deze
cursus wordt bij voldoende belangstelling in het Engels
gegeven.
Politieke ethiek: overheid en burger; macht en kritiek
NB: inhoud en literatuur
van deze cursus zijn enigszins aangepast i.v.m. de studiegidstekst!
Een kwart eeuw geleden werd nog gesproken
van de ‘maakbare samenleving’, waarmee een maatschappij werd bedoeld waarin
de overheid een maatschappij creëert waarin alle burgers zichzelf
optimaal kunnen ontplooien. Sindsdien is de samenleving (nog) individualistischer,
marktgerichter en ook meer globaal georiënteerd geworden. Complementair
daaraan wordt de bron van de maakbaarheid eerder gesitueerd bij markt en
burger dan bij de overheid.
Wat betekent dit voor kritische inzichten
over rechtvaardigheid en een goede samenleving? Deze vraag wordt besproken
vanuit verschillende hedendaagse politiek-filosofische en sociaal-filosofische
theorieën. Centraal daarbij staan de sociaal-filosofische inzichten
van Michel Foucault, in samenhang en confrontatie met de traditie van de
Kritische Theorie, zoals vertegenwoordigd door Jurgen Habermas en Axel
Honneth. Gepoogd zal in het bijzonder worden om de relevantie van deze
inzichten voor hedendaagse bestuurlijke en politieke praktijken zichtbaar
te maken.
Literatuur Michel Foucault,
Ethics. (The essential works 1). Edited by Paul Rabinow. Allen Lane (Penguin)
1997. Ook verkrijgbaar als paperback.
Verdere literatuur in de vorm van een
reader.
Zie ook online het overzicht
van de curusus.
Tijden. Deze cursus wordt aangeboden
in het tweede semester, op woensdagen van 13-15 uur.
Eerste bijeenkomst woensdag 23 januari
2002; laatste bijeenkomst 8 mei 2002.
U kunt ook terug naar: