Erasmus Universiteit Rotterdam [ Erasmus University home page | Dept. of Philosophy home page ]
 
 
 

Emotevee


Gijs van Oenen
 

 
 

 

Zomergasten – ooit een prettige vulling van vakantiezendtijd voor cultureel geschoolden, nu een statussymbool voor intellectuelen met mediamatige geldingsdrang. Zoals would-be bestuurders zich bij kabinetsformaties angstvallig telefonisch bereikbaar houden en schrijvers en geleerden eenmaal per jaar nagelbijtend het Nobelnieuws afwachten, zo worden steeds meer intellectuelen nerveus als de Zomergastenredactie in het voorjaar naar kandidaten speurt. Of erger nog, naar een nieuwe presentator. De PC Hooftprijs is er niets bij.

            Dit seizoen zag ik alleen de aflevering met Bettine Vriesekoop. Een bijzondere vrouw met een bijzondere levensloop, die zich goed kon uitdrukken en mooie fragmenten had uitgekozen. En zelfs kon zich nog een zekere tragische spanning in de uitzending ontladen: lukte het Bettine zelf eigenlijk wel te leven naar de lessen die uit haar fragmenten spraken? De andere vijf gasten heb ik gemist. Soms door toeval, of omdat de gast mij gestolen kan worden (Moszkowicz, Rinnooy Kan), of omdat die al iedere dag drie keer op TV is (Linda).

            Maar dit jaar had de VPRO een zevende uitzending met een zevende gast. Deze mystery guest is onbekend en anoniem, maar tegelijk de enige nog echt belangrijke gast van televisie of media; het is degene om wie de media draaien als een mot om de vlam of een satelliet om de aarde: het is de kijker zelf. De kijker die naar zichzelf kijkt, het is het logische einde van ieder medium en het thema waarop dan ook al enkele jaren talloze programma’s onder de noemer van ‘reality TV’ eindeloos variëren.

            En waarop vergastte de kijker zichzelf, onder auspiciën van de VPRO? Vroeger zou een typische VPRO-gast fragmenten hebben gekozen die een nationale gebeurtenis betroffen, die het collectieve geheugen raakten, of die een cultureel thema uitlichtten. Zo niet nu: de getoonde beelden zeiden mij weinig, maar bleken vooral te dienen om de gast trauma’s uit het eigen verleden te laten herbeleven. Menige kijker te gast wist in tien minuten meer autobiografische rampen en ongewenste intimiteiten over zichzelf ter tafel te brengen dan de gemiddelde echte zomergast in drie uur.

            Zo leken deze would be-zomergasten nog het meest op mobiele bellers die tegenover je in de trein zitten en ongevraagd in jouw bijzijn hun lief en leed debiteren. Het loutere feit dat jij naar ze moet kijken, lijkt voor hen voldoende reden om de publieke ruimte met hun intimiteiten en emoties te bezwangeren. Zomergasten goes emotevee – wil de laatste vrijzinnig protestant het licht uit doen?


 

Deze column verscheen in Erasmus Magazine van 13 september 2007
 


U kunt ook: