Confrontatie der geesten
Klassieke boeken uit de
19e en 20e eeuw
Studiejaar 2003-2004
Docenten: Henri Krop en
Gijs van Oenen
(met medewerking van Awee
Prins, Wiep van Bunge, Jos de Mul, Henk Oosterling en Percy Lehning)
2e trimester: dinsdagen van 11-12.45 uur
3e trimester: dinsdagen van 11-12.45 uur
Steeds op de Faculteit der Wijsbegeerte,
Oostmaaslaan 950
Deze ‘minor’ van in totaal 10 ECTS, aangeboden
in het 3e Bachelorjaar en verdeeld over 2 trimesters, staat open voor alle
studenten van de EUR. Zij is echter in het bijzonder toegesneden op studenten
in een sociale, culturele en historische wetenschap. Het doel is drieledig.
In de loop van hun studie komen studenten
in deze richtingen in aanraking met bepaalde ‘grote’ namen en titels van
‘klassieke’ boeken zonder dat er gelegenheid bestaat op zo een denker of
zo een tekst nader in te gaan. In deze cursus zal geprobeerd worden te
laten zien dat het beeld van een bepaalde denker binnen een bepaalde
wetenschap vaak zeer verengd is, zodat een vollediger beeld ook de mogelijkheid
biedt om de raakvlakken van de eigen discipline met andere sociale en geesteswetenschappen
te verkennen.
Tevens zal de vraag centraal staan waarom
bepaalde denkers klassiek geworden zijn. Is deze opname in de canon terecht?
Het antwoord zal mogelijk inzicht bieden in de grondslagen en veronderstellingen
van de sociale en geesteswetenschappen.
Het derde doel is de relatie te laten
zien tussen de ontwikkeling van de wetenschappen en de algemene historische
en culturele ontwikkeling van Europa. Dit zal gepoogd worden door de teksten
te groepen rond centrale thema’s, zoals uit het onderstaande overzicht
blijkt
Een thema beslaat telkens twee weken;
telkens wordt de ene week een negentiende-eeuwse, en de tweede week een
twintigste-eeuwse tekst besproken (behalve in het begin van het derde trimester,
daar zijn twee thema's over vier weken gespreid).
2e trimester
Bevrijding van vooroordeel door het
denken
Rond 1800 heerste als erfenis van de verlichting
de overtuiging dat de mens door filosofie en wetenschappen zich van vooroordelen
vrij zou kunnen maken. Rond 1900 schokten denkers als Marx, Freud en Nietzsche
deze trotse overtuiging. De mens bleek meer afhankelijk van blinde machtsdrift,
de maatschappij en het onderbewuste dan hij wilde weten
* G. W.F. Hegel,
Phänomenologie des Geistes ( inleider Henri Krop)
* Sigmund Freud,
Die Traumdeutung (inleider Gijs van Oenen)
Staat: burger versus volksgenoot.
De Franse revolutie verklaarde trots dat
ieder Fransman kan worden die de wetten van de Franse staat onderschreef.
De romantiek verzette zich tegen dit verholen kolonialisme en meende dat
een ware staat alleen het produkt kon zijn van een volk dat zich in een
eeuwenlange culturele geschiedenis had ontwikkeld. Tot aan de Balkanoorlogen
heeft men de kracht van dit revolutionare beginsel kunnen zien. Maar ook
multiculturalisme, transnationalisme en diaspora vloeien voort uit vergelijkbare
processen van identiteitsvorming gevangen tussen etniciteit en nationaliteit.
Kunnen burgers vreemdelingen zijn, en vreemdelingen burgers?
* J.G. Fichte,
Reden an die Deutsche Nation ( Henri Krop)
* Hannah Arendt,
On revolution (Gijs van Oenen)
Religie versus humanisme
In de negentiende eeuw raakt ook de godsdienst
onder invloed van het verlichtingsbeginsel van de autonomie. Zelfs als
men het belang van de religie erkent, dan nog is het een zaak van de mens.
De romantiek verzette zich tegen een dergelijke conceptie van religie,
maar zelfs als men met de verlichting meegaat, dan nog kan men zich de
vraag stellen naar de relatie tussen zo een humanistische religie en het
christendom.
* Ludwig Feuerbach:
Das Wesen des Christentums ( Henri Krop)
* Martin Heidegger,
Sein und Zeit (Awee Prins)
De ambivalentie van de vooruitgang.
De verlichting ging ervan uit dat de mensheid
door de wetenschappelijke en technische ontwikkeling steeds gelukkiger
zou worden. De samenleving zou vrijer, gelijker en eerlijker worden. Is
de techniek en de wetenschap niet een tweesnijdend zwaard en hebben we
voor de maatschappelijke vooruitgang die het westen de afgelopen twee eeuwen
zonder twijfel gekend heeft niet een (te) grote prijs betaald?
* Auguste Comte,
Discours sur l’esprit positif (docent Henri Krop) [NB: deze tekst is te
downloaden!]
* Max Horkheimer
en Theodor Adorno, Dialektik der Aufklärung (Wiep van Bunge)
3e trimester
De democratie
In het liberalisme had men een maatschappij
voor ogen, waarin elk individu gelijkwaardig geacht werd te zijn. Iedere
burger werd geacht in de maatschappij te participeren. Beperkingen van
opvoeding, geslacht of sexe zouden zoveel mogelijk moeten worden opgeheven.
Hierop is een tweevoudige kritiek mogelijk, namelijk van het utopisme:
het gaat om een niet te verwerkelijken ideaal - en als dit ideaal verwezenlijkt
zou kunnen worden dan is het onwenselijk. Het laat een koude maatschappij
achter van calculerende burgers.
* John Stuart
Mill, On liberty (Gijs van Oenen) (6/4)
* Robert Michels,
Zur Soziologie des Parteiwesens in der modernen Demokratie (Gijs van Oenen)
(20/4)
Van Michels' boek is een complete
engelse vertaling te downloaden!
De methode van de geesteswetenschap
In de tweede helft van de negentiende
eeuw gingen steeds meer academische disciplines, zoals de geesteswetenschappen,
de behoefte voelen zich te profileren ten opzichte van de –succesvolle-
natuurwetenschap. Hetzij door de methodologische en wetenschapfilosofische
pretenties van de natuurwetenschap over te nemen, hetzij door juist een
afzonderlijke, eigen vorm van wetenschappelijkheid te claimen. Zo stelde
eind negentiende eeuw Wilhelm Dilthey een hermeneutische benadering voor;
als tegenhanger in de twintigste eeuw kan daarvoor het (post)structuralisme
van (de vroegere) Foucault worden gezien.
* Wilhelm Dilthey,
Kritik der historischen Vernunft (‘de onvoltooide’) (Jos de Mul) (13/4)
* Michel Foucault,
Les mots et les choses (Henk Oosterling) (27/4)
Online zijn delen uit Diltheys Einleitung
in die Geisteswissenschaften in Engelse vertaling; een mooi Derrida-(in)gangenstelsel
is te vinden bij Hydra.
De oorsprong van het kapitalisme.
De kapitalistische maatschappij is het
produkt van de negentiende eeuw. Het kapitalisme is daarbij niet alleen
een manier waarop het economisch verkeer is geordend, maar ook een samenlevingsvorm,
die ook de cultuur doordrenkt. Deze afhankelijkheid werd in de 19e eeuw
opgemerkt door Marx. Maar hoe ligt deze relatie nu eigenlijk: wat is oorzaak
en wat gevolg? Marx koos voor de onderbouw: de produktiefaktoren, maar
is het kapitalisme niet meer een kwestie van mentaliteit, van de manier
waarop de mensen in het leven staan?
* Karl Marx,
Das Kapital (Gijs van Oenen) (4/5)
* Max Weber,
Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus (Henri Krop) (11/5)
Er is een uitvoerige site over het marxisme,
ook met veel teksten; de UvA biedt een mooi 'portal' voor Max
Weber.
Maatschappelijke vooruitgang
Wat is de basis van maatschappelijke vooruitgang,
waarom slaan we bij een conflict niet onmiddellijk elkaar de hersens in,
of maken als de dieren gebruik van tanden en klauwen? De verlichting meende
dat dit een kwestie is van rationaliteit en dat vooruitgang als het ware
gepland kon worden. De biologie geeft echter een ander antwoord: de vooruitgang
wordt bepaald door krachten die buiten ons omgaan en is daarbij ten dele
slechts schijn.
* Charles Darwin,
The Origin of Species (Henri Krop) (18/5)
* Jürgen
Habermas, Strukturwandel der Öffentlichkeit (Gijs van Oenen) (25/5)
Ook The
Origin of Species staat geheel online. Goede algemene sites over
Habermas zijn er van Antti
Kauppinen uit Finland en bij www.habermasonline.org.
De basis van de moraal.
De verlichting was ervan overtuigd dat
de moraal uiteindelijk een kwestie van inzicht is. Hoe rationeler de mens,
hoe beter. De romantiek zag echter de moraal als bepaald door niet verstandelijke,
de mens transcenderende faktoren. De mens rationaliseert zijn emoties en
driften.
* John Rawls,
A theory of justice (Percy Lehning) (1/6)
* Friedrich Nietzsche,
Zur Genealogie der Moral (Henri Krop) (8/6)
Laatste wijziging: 24 maart 2004
U kunt ook: